Sokan állnak ki az autóhasználat mellett, de sokan ellenzik. Vannak, akik éppen a jogsit tervezik, hogy hogyan is vágjanak bele, de mások hallani se akarnak róla. Olyan is akadhat, aki az érveket gyűjti össze, miért fizessen ki több százezret egy tanfolyamra, aminek sikeres teljesítése után jogosítványt kap kézhez.
Hoztam nektek öt érvet, amik segíthetnek eldönteni, hogy érdemes-e belevágni az egészbe, vagy jobb hagyni.
1: több munkahelyen elvárt
Ha munkahelyet keresünk, hány olyan álláshirdetéssel találkoztunk, ahol követelmény a B-kategóriás jogosítvány megléte? Én már találkoztam ilyen hirdetéssel és nyilván az esélyesek közül kiestem, hiszen nincs jogsim.
Lehet, hogy futárnak nem a legjobb lenni, de mindig jobb lehet, mintha ott állnánk üres zsebbel a számlák fölött. (És kevésbé monoton, mint ha egy szalag mellett lennénk hat napon át.)
Több eséllyel indulunk, hogy ha számunkra nem okoz gondot egy autót hivatalosan vezetni. (Be lehet ülni volán mögé jogsi nélkül is, de ha bármiféle gond adódik belőle, nagy eséllyel nem fogjuk egyhamar elfelejteni.)
2: nem baj, ha nincs busz/egyéb
Ha rendelkezünk autóval és jogosítvánnyal, nem vagyunk vonathoz és a többihez kötve. Pont elmehetünk hamarabb, esetleg tovább kell maradnunk? Ha autóval érkeztünk munkahelyünkre, nem kell aggódni amiatt, hogy tíz perccel ezelőtt ment el az egyik járat, amivel mehettünk volna.
Ha valaki tömegközlekedésre hagyatkozik, számára jó pár állás elérhetetlen. Milyenekre gondolok? Vidéken van, hogy az élet hajnal 4-5 óra táján kezdődik el és éjfél előtt fejeződik be. Azonban nem egy olyan hely van, aminek nyitvatartása nem igazodik a tömegközlekedéshez. Hajnal 4 órakor kezdeni? Mégis hogyan jut el erre a munkahelyre egy olyan, aki csak gyalogolni tudna kora hajnalban, mert nincs más?
Másik problémát adhatja az, hogy ameddig egy autóval rendelkezőnek elég felkelnie jobb esetben 7 óra előtt nemsokkal, addig lehet, egy kisebb településről nagyobb településre bejáró személynek, amiért buszozásra kényszerül, éjfél után három órával már indul a napja.
3: cipekedés
Ha valaki nem szeret napi szinten járkálgatni a boltokba és jobban preferálja a nagybevásárlásokat, annak is jobb megoldás az autó. Hiszen hogyan könnyebb hazavinni 4 zsugor kólát/ásványvizet, több kiló köretnek valót, több kilónyi zöldséget, húst? Nyilván nem kényelmes buszra felkínlódni a sok-sok vásárolt terméket, mindez mellett még a többi utas is tekintetükkel szurkálhatnak, hiszen nemcsak egy embernyi helyet veszünk el a szabadon hagyott területből.
4: váratlan események
Mit teszel, ha hajnal 2 órakor valami történik és neked azonnal indulni kell? Ha buszhoz vagy kötve, akkor várhatsz akár több órán át is. Esetleg hívhatsz taxit, de anyagilag megterhelő lehet. Gyalog menni nyilván lassú megoldás, bicikli gyorsabb, a kocsi még kevesebb időt vesz igénybe.
Ha már dolgozol és termelésben veszel részt, bármikor közölhetik: maradni kell még néhány tíz percet.
Egyik napról másikra módosulhat bármiféle találkozó, esemény és nem biztos, hogy ilyen rövid idő alatt le lehet rendezni az adott helyre való eljutást.
5: több kilométerrel arrébb levő munkahely
Ha meg tudod oldani egymagad, hogy eljuss több kilométerrel arrébb levő településre, könnyebb helyzetben vagy. Kevésbé fog megterhelni az, hogy ha a szomszéd városba kell átjárnod reggel 8 órára, hogy ha te foglalsz helyet a volán mögött.
Ennyi lenne az öt szempont, amin keresztül nézve a helyzetet, jobb választásnak tűnik az autóvezetés. Az én életemben nem egyszer adódott olyan alkalom, amikor egyszerűbb lett volna, ha rendelkezem jogsival és saját autóval. Nyilván négykerekű nélkül is van élet, ott van például a robogó, motor, bicikli. A biciklizés ráadásul egészségesebb is és napi mozgást is kipipálhatjuk általa. Nyilván lehet használni tömegközlekedési eszközt, ami sokkal kihasználtabbnak bizonyul, mint egy négykerekű.
Ez a bejegyzés ennyi lett volna, sziasztok, találkozunk legközelebb. :)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
laci_52 2020.06.30. 20:31:58
SioSoul 2020.06.30. 21:28:54
moonlight777 2020.06.30. 21:35:55
Arról nem is beszélve, hogy minél kisebb településen él valaki, annál inkább ellehetetlenül az élete autó nélkül, mivel a vidéki tömegközlekedés egyenlő a nullával, így az autó létszükséglet.
erkölcsi hulla 2020.06.30. 22:44:47
Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2020.06.30. 22:59:58
Az időmegtakarításról meg annyit, hogy bár az autó sokszor hamarabb elvisz bárhová, azért az autót is kell néha gondozni, ami szintén idő.
erkölcsi hulla 2020.06.30. 23:11:20
Ha nem èrtesz hozzá (a szereleshez) már hátrányban vagy.
Nyilván a pènz a kulcskérdés. Nekem nincs szükségem 20 èves mercire vagy audira hogy legyek valaki.
moonlight777 2020.07.01. 00:32:57
A jogosítvány is egyfajta befektetés. Mint ahogy egy bármilyen szakma, tanfolyam elvégzése. Egyébiránt, meg manapság előbb lesz autód, mint lakásod, az utóbbi talán soha.... Jogosítvánnyal meg lehet hogy egy jobb álláshoz jutsz, amivel talán érdemes lakásra gyűjteni...
Pláne hasznos akkor, ha valaki vállalkozni akar, akkor meg szintén létszükséglet...
Nekem nagyságrenddel egyszerűbb az életem autóval, annak minden költségével, nyavalyájával együtt is... 40+san vettem meg életem első autóját, addig tömegközlekedtem, gyalogoltam cipekedtem, elég volt, a jogsim meg már több, mint 20 éve megvolt... össze sem lehet hasonlítani az életminőséget így...
Az autó gondozására fordított idő meg ne legyen már probléma....
élhetetlen 2020.07.01. 00:36:50
moonlight777 2020.07.01. 00:39:13
élhetetlen 2020.07.01. 00:52:45
Almandin 2020.07.01. 01:20:17
Az autó megléte vagy hiánya szintén nem informatív. Ha valaki olyan helyen él, ahol jó a tömegközlekedés és nem szeret vezetni, vagy nem kell neki a munkájához, akkor sokan döntenek úgy, hogy nem vesznek kocsit. Még akkor se, ha lenne rá pénz.
Arról nem is beszélve, hogy lehet valakinek olyan betegsége, ami miatt alkalmatlan a vezetésre. Ami nem jelenti azt, hogy pl. munkaképtelen is az illető.
Szerintem nem az alapműveltség része, hogy legyen jogsi. Ez a mai világ egyik hülyesége. Sok szerencsétlen férfi csak azért tart autót, mert a nők többsége nem veszi férfiszámba, ha nincs neki (amúgy ez is hülyeség).
peppe83 2020.07.01. 05:30:14
Legalább 10 éve nem vezettem, persze megújítottam a jogsit, papíron van, de nem mernék beülni vezetni.
Nemrég épp gondoltam rá, hogy nem ártana újra tanulni vezetni...milyen óradíjakkal megy ez mostanság?
remélemeztbeveszi 2020.07.01. 07:24:44
midnight coder 2020.07.01. 07:44:33
RHalacska 2020.07.01. 08:19:20
Örömhernyó 2020.07.01. 08:20:31
Én azt remélem, hogy a klímaváltozás brutálisan felgyorsul és Magyarország sokkal melegebb, szárazabb klímájú ország lesz, nem lesz igazi tél és hó se. Akkor végre tömegesen elterjedhet a robogózás. Pár százezer forintból az autónál egyszerűbben, olcsóbban fenntartható, parkolható járműve lehet az embernek. Egy 125 cm³-s robogóval napi munkába járás gyerekjáték 20-30 kilométerre is. És ezzel már egy utast is tud az ember szállítani, el tud menni távolabbra, nagyobb csomagokkal bevásárolni stb. Persze ehhez normális utak kellenének, nem olyan kátyús szarok, amik Magyarisztánban vannak.
Az autós jogsit én annak idején konkrétan megvettem, mert a szülővárosomban a vizsgabiztosok maffiajellegűen dolgoztak, aki nem fizetett zsebbe, az sose ment át a vizsgán. A motoros jogsimat külföldön szereztem, százszor olcsóbb volt, mintha Magyarországon csináltam volna és korrupciónak nyoma se volt. Ez Magyarország egyik nagy problémája, hogy a járművezetést ilyen bürokratikus akadályokhoz kötik.
Amerikában egyre több fiatal már le se teszi a jogsit, mert inkább Uber-eznek. Az ilyen fiatalok persze munkát se nagyon tudnak vállalni a lakóhelyüktől távolabb, igazi anyámasszony katonája, basement dweller életet élnek. Nem azt mondom, hogy mindenki vezessen, de jogsija legyen már mindenkinek! A vezetés képessége a fontos. Jó lenne, ha középiskolában legalább egy motoros jogsit mindenkivel megszereztetnének (mondjuk 250 vagy 300 cm³-ig, ez részletkérdés). Így a fiatalok mobilisabbak lennének.
A tömegközlekedést meg le lehetne építeni, mert sok ezer milliárdos pénznyelő.
RHalacska 2020.07.01. 08:20:41
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.07.01. 08:21:45
Ott nincsenek autósiskolák, így hát óraszám követelmény sincs. Elmegy az ember a rendőrségre, kap időpontot, aztán levizsgázik. Nekem az volt a vizsgafeladatom, hogy egy üres parkoló egyik végéből menjek el a mésik végébe, majd vissza.
RHalacska 2020.07.01. 08:23:11
SioSoul 2020.07.01. 08:32:07
ombie 2020.07.01. 08:37:06
Itthon jogsim van, autóm nincs. Család kocsiját el tudom kérni ha kell, sajátra nincs igény. Munka home office, amúgy meg bringa, BKV is gyors, olcsó és környezetbarát.
Örömhernyó 2020.07.01. 08:42:14
Megszerezni? Kitől? Letenni? Hova?
Ne kukacoskodjunk már baszom alássan...
@Almandin: Nem lenne hülyeség elgondolkodni a robogón annak, aki autót vezetni nem tud, nem érzi, túl nagy neki, fél tőle. Egy 100-125 cm³-es robogóval vidéken is bárhova eljuthat az ember, egy utast is szállíthat, bevásárlásokat intézheti, fenntartása olcsó. Vagy elektromos kerékpár, ha teljesen alalfabéta a vezetéshez. De a egy 100cm³-es robogóval már a forgalom ritmusa is felvehető. Sebességváltással se kell vacakolni, mert CVT-sek ezek a robogók.
Alick 2020.07.01. 08:43:08
Nekem is ez a problémám: vidékre ritkán járok, Budapesten napközben szenvedés autózni (dugóban araszolni). Nagyobb bevásárlásra működik a házhozszállítás, ha pedig gyorsan és időre ott kell lenni valahol, még mindig jobban járok taxival - akár összvetve egy autó éves fenntartásával.
Egyébként pedig BKV, robogó, kerékpár, 2-3 km-es távon belül pedig fizikailag karbantartó gyaloglás.
Örömhernyó 2020.07.01. 08:48:01
Aztán ugye ott van az, hogy Ázsiában elektronikus kártyát érint az utas a kapunál... Magyarországon meg mi van? 1970-es évek színvonala.
Örömhernyó 2020.07.01. 08:52:00
Jó lenne, ha a kétkerekűek jobban terjednének. Kevesebb helyet foglalnak, parkolni könnyebb, dugóban is gyors, üzemanyagot alig fogyasztanak. Csak a motoros jogsik megszerzését kellene egyszerűbbé tenni mondjuk 250-300cm³-ig. Egy 125-ös vagy 150-es robogóval már napi 30 kilométer oda-vissza (összesen 60 km) se probléma.
0dzsud0 2020.07.01. 09:22:44
"Ha munkahelyet keresünk, hány olyan álláshirdetéssel találkoztunk, ahol követelmény a B-kategóriás jogosítvány megléte?"
Ilyet egyébként a fővárosi irodai munkakörök esetében már régóta ki sem mernek írni (régebben igen, ki tudja, miért). Egyrészt felesleges is, másrészt attól is joggal tarthatnak, hogy még kevesebb ember fog jelentkezni az állásra.
Valaki írta a (külföldi) nyaralást, és igaza van. Abban az esetben valóban nem rossz, ha lehet kocsikázni, én is így szoktam, ha tehetem.
0dzsud0 2020.07.01. 09:41:35
Mindig lehetne jobb, de világviszonylatban nincs sok gond a BKV-val. Igen, a kártyás megoldás hiánya itt is fájó, illetve az is, hogy a mai napig nem sikerül egy BKK-t/HÉV-et/MÁV-ot/Volán-t normálisan (vagy bárhogyan) összehangolni, a külön-külön jegy- és bérletvásárolgatás egy elmebaj (pl.: Dél-Koreában meg egyetlen kártya érvényes az ország összes buszára és metrójára, megveszed, feltöltöd, utazol). Sok ember, aki amúgy nyugodtan letehetné az autóját P+R-be ezért dönt úgy, hogy inkább szarik az egészbe és bevezet a Wesselényi utcáig. Gáz.
A robogó propagálásában is van valami, főleg a költségek miatt gondolom így. Azt pl. nem értettem soha, hogy egy bizonyos kategórián felül egyáltalán minek Magyarországra autót vásárolni. Nincsenek távolságok (pár óra alatt bármelyik irányba elhagyod az országot), és nincsenek utak.
élhetetlen 2020.07.01. 09:43:20
erol 2020.07.01. 09:51:33
Alick 2020.07.01. 10:17:14
Szontyolobogar 2020.07.01. 10:22:46
remélemeztbeveszi 2020.07.01. 10:47:54
névtelen hozzászóló 2020.07.01. 11:19:59
Sajnos a család és a rokonság vidéken él és oda a taxi nem visz el, a MÁV-Volán meg nem opció a mozgáskorlátozott feleségemnek.
Örömhernyó 2020.07.01. 11:39:12
Magyarországon azonban az emberek vásárlóereje alacsony, a mobilitás probléma. Szülővárosom (vidéki megyeszékhely) környékéről bejárni a városba dolgozni egy anyagi csőddel felérő vállalkozás. A vonat havibérlet drága, elvisz a vasútállomásig, de onnan még el kellene jutni a munkahelyre. Idő és pénz és aznap munka előtt és után sincs semmi esélyed sehova elugrani a városban, mert sietni kell buszhoz, vonathoz. Így aztán aki 15 kilométerre lakott a várostól egy kisebb településen, annak semmi társasági élete nem volt, mert sose maradhatott suli vagy munka után pár órát, hisz menni kellett a buszhoz.
Én a robogóban látom a megoldást. Itt Ázsiában nagyon jól működik, igaz, ehhez kellenek jó utak, egy kiskerekű robogóval lehetetlen katyús utakon túlélni.
Nem kell a nagymotor. Elég egy 100-as, 125-ös robogó, lehet vele egy utast vinni, elfér a bevásárlószatyor, egy rekesz sör, tej vagy kutyatáp vagy akármi a padlólemezen.
Az emberek nem lennének kötve a tömegközlekedéshez. Nem mondom, hogy mindenkinek motorozni kellene, de ha több választási lehetőség van, az mindenképpen jó. A nagyfaterom barátai az 50-es, 60-as években motorral járták a vidéket, ugrottak be hozzá, vidéken nem lenne ez rossz ma se. Egy robogóban nem áll sok millió forintnyi pénz, mint egy autóban, nem eszik sokat, szinte bárhol parkolható. Csak sajnos ellopni is könnyebb, ami Magyarországon fontos szempont.
erol 2020.07.01. 12:06:04
élhetetlen 2020.07.01. 12:42:55
erkölcsi hulla 2020.07.01. 13:00:22
Pontosan. Én a szükségtelen luxus autó tartásról beszéltem. A jogsi drága, és szükségtelen, de jó ha megvan.
erkölcsi hulla 2020.07.01. 13:01:14
Pestről beszéltem főleg, vidéken más a helyzet.
erkölcsi hulla 2020.07.01. 13:04:37
Nyilván. Mérlegelés kérdése.
Arra akartam rámutatni hogy sok szegény embernek van teljesen feleslegesen kocsija, mert az jár neki, kell neki az a luxus. Közben meg már kajára se futja, de a kocsi az kell. Még ha nincs is indoka rá.
erkölcsi hulla 2020.07.01. 13:06:34
Igen, és? Más fele ment a téma.
Majda 2020.07.01. 16:45:49
Almandin 2020.07.01. 17:02:17
élhetetlen 2020.07.01. 18:13:06
„És ezen a ponton nincs jelentősége, hogy vajon hány másodperccel fog hamarabb szólni a férje abban a hipotetikus helyzetben, hogy be kell kanyarodni valahol”. De van. Azt hiszem férfi vagy, azért nem érted, hogy mit jelent navigálni, előre szólni, hogy mi következik. Ehhez nincs mit hozzáfűznöm. Ha nem akar kétszázzal előzgetni az úton, kezdő is hazaérthet a külső sávban biztonságosan. Nem tudom, hány éves vagy, de remélem, nem gondolod úgy, hogy 60 évesen már lelassult aggyal, tompult reflexekkel fogsz élni.
Majda 2020.07.01. 18:49:19
Nem azt mondtam, hogy rosszabbul vezettél, mert nem húsz, hanem közel negyven évesen tanultál - fogalmam sincs, hogyan vezettél -, hanem azt mondtam, hogy már te is úgy érezted, hogy nem vagy olyan fiatal és ezt nem a szádba adom, te magad írtad. Ő meg rárakna még húsz évet.
Nem gondolom, hogy lehetetlen, de nyilván azért itt beszélgetsz erről, mert a barátnőd nem volt vevő az ötletre és megerősítést vársz. Igen, vannak fiatalos, jó egészségi állapotú pörgős hatvanasok, én is ismerek ilyet. Meg vannak nem ilyenek, többen. Névtelen fórumon kérsz véleményt, átlag hatvanasokra szabott véleményt fogsz kapni.
"Ha nem akar kétszázzal előzgetni az úton, kezdő is hazaérthet a külső sávban biztonságosan." Ezzel meg áltatod magad szerintem. Nemcsak a saját viselkedés veszélyes, hanem másoké is, amire reagálni kell tudni. Lehet, hogy így kicsit csökken az esélye, de nem lesz nulla, hogy egy másik ember által elbaltázott helyzetre kell reagálni, amit kezdőként és lassabb reflexekkel nem fog tudni ugyanolyan jól, mintha húsz-negyven évvel ezelőtt kezdte volna. Pláne, hogy a többi kezdő is ott fog csalinkázni a külső sávban.
Nem gondolom amúgy, hogy bármelyik érv kizárná, hogy elmenjen és megtanuljon, de nyilván ő maga mégsem volt meggyőzhető. Ha te erre úgy reagálsz, hogy mások véleményét keresed, de nem akarod elfogadni az érveiket, ha nem egyeznek meg a tiéddel, az rólad mesél valamit - de akármit is gondolok, ettől ő még pont ugyanannyira nem fog elmenni vezetni tanulni.
élhetetlen 2020.07.01. 20:15:03
Majda 2020.07.01. 20:50:40
Az, hogy én mennyire tudok navigálni, sőt vezetni, annak megint nulla köze van a barátnőd döntéséhez. Becsszó nem a navigálási képességeimet használom a véleményem megformálásához :)
Eléggé megerősítést vársz, ez talán csak neked nem nyilvánvaló, mert ha nem várnál, nem kaptad volna fel a vizet azon, hogy nem kaptál. Nyilvános fórumon leírtakhoz az emberek hozzá fognak szólni, ez ellen csak úgy védekezhetsz, ha nem írsz.
Ami lejött a hozzászólásaidból tisztán érthetően, az az, hogy a barátnődnek nagyon sokat segítene most, ha lenne jogsija. Ezzel senki nem vitatkozik, gondolom még ő sem. De nincs és a megszerzés már egész más tészta, mint a használat - ebben meg te nem akarsz belátó lenni, de szerencsére ez pont annyira nem a te döntésed, mint mondjuk az enyém innen a névtelen távolból.
Örömhernyó 2020.07.01. 23:58:54
@Almandin: Gyerekekkel vidéken tömegközlekedni elég nagy szopás. Vidék alatt nem vidéki megyeszékhelyeket értek, ahol van tömegközlekedés. Hanem a valódi vidéket. A magyar ember családi autója jellemzően egy kisautó. Suzuki Swift, Skoda Fabia. Ezek tényleg nem luxusautók. Az, hogy ezeknek a fenntartása is áldozatokat követel, az az országról állít ki szegénységi bizonyítványt, hogy az osztrák bérek negyedét, ötödét keresi a magyar ember.
Szerintem aki nem képes fenntartani egy autót húsbavágó áldozatok nélkül, az szegény. Ez nem jelenti, hogy mindenkinek fenn is kell tartania autót. De az, akinek nincs annyi pénze, hogy egy akár használt kisautót fenntartson, az csóró. Nyilván dönthet úgy, hogy neki nem kell autó, mert olyan helyen lakik (Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc), ahol van jó helyi tömegközlekedés, de ha nincs annyi jövedelme, hogy egy járműve lehetne, az egy szegény ember. Nem új és nem luxusautóról beszélek. Erre jelentene megoldást a robogó, simán el tud vele menni bevásárolni, dolgozni két ember és máris nem csak a pár száz méterre lévő munkahelyek jöhetnek szóba.
élhetetlen 2020.07.02. 01:54:23
Na akkor menjünk át lélekkurkászba, mert szerinted ebben jó vagy. Mire is várok megerősítést? Arra, hogy jó lenne egy tartalék jogsi? Miért kéne nekem ehhez megerősítés? A vizet nem azon kaptam fel, hogy nem kaptam megerősítést, hanem azon, hogy egy 60 éves nő már lelassult, nem fog úgy az agya, nem olyanok a reflexei, stb., mert ezeket kaptam válaszul. „Nem vetítesz ki valami rossz élményt véletlenül a saját életedből a barátnődre?”. Volt egy rossz élményem, de ezt nem lehet kivetíteni a barátnőmre, de téged lehet, hogy szórakoztat. Egy falun megyek át szembe fut egy tehén, utána biciklin a gazdája. Én hülye megálltam, mégse egy mozgó kocsival ütközzön a mozgó tehén. A tehén odajött, benézett, aztán két pata a tetőre, és lecsúszott, felkarcolva mindent. Aki mögöttem szintén megállt, az pánik szerűen tolatott, de nem hagyott cserben, visszajött velem a tóig, ahol a gazda hűtötte az üzekedésre kész tehenét. Betétlapot akart adni. Na, erre sérülésre bármelyik biztosító biztosan elfogadja. Igen, a szerviz rajtam röhögött, sőt, a kollégáim is. Bízom benne, hogy megtalálod a spirituális kivetítést bárkire, bármire.
Almandin 2020.07.02. 02:47:45
Nálunk azonban nem lesz népszerű, mert mint említettem, a középosztály státuszszimbóluma az autó. Nem azzal van a gond, hogy akinek valóban szükséges (munka miatt, vagy olyan helyen él, ahol rossz a tömegközlekedés) vesz magának, hanem azzal a gondolkodásmóddal, hogy lenézett leszel, ha nem veszel autót, vagy nem szerzel jogsit.
Itt van két jó cikk arról, hogy ma már ufónak nézik azokat a középosztálybeli családokat, akik gyerek mellé nem vesznek autót:
www.cukimamik.hu/szulo-szoba/gyerekneveles/item/1834-negy-gyerekkel-auto-nelkul
divany.hu/szuloseg/2017/07/28/ket_gyerekunk_van_es_nulla_autonk_-_megeri/
Ma egyszerűen hozzátartozik a rendes nyárspolgári életvitelhez, hogy legyen autód, a nyárspolgárok nem szeretik, ha valaki kilóg a sorból. Ez hasonló ahhoz, mint hogy bizonyos jövedelmi szinten elvárt, hogy meghatározott márkájú cipőd legyen, meg nem túl régi mobilod, stb.
Örömhernyó 2020.07.02. 09:09:56
Vidéken más a helyzet, kelet-magyarországi kis falvakban, kisvárosokban el vagy vágva a világtól autó nélkül. Malacorrú VW Passat, zöldségesmerci, kockalada, első generációs Suzuki Swift, melós Opel Astra (F) Caravan. Nem luxusautók, de elengedhetetlenek, hogy munkába tudj járni, ha van beteg rokonod, szüleid, akkor csak autóval tudod kórházba vinni őket. 3-4 különböző korú gyerekkel meg a tömegközlekedés egy rémálom és nem is olcsó.
Az a baj, hogy Magyarországon az emberek autóhoz jutása sokáig korlátozott volt, várólistak voltak, az autó emiatt státuszszimbólum lett. Pedig egy praktikus használati tárgy csupán. Van akinek szüksége van rá, mások meg nem értik minek az autó, hisz van busz, ahol laknak. Eleve Magyarországon sokkal öregebb és kisebb autókat hajtanak, mint máshol a világban, tehát a többségnek nem luxuscikk.
Én autó nélküli családban nőttem fel, számomra egy idegen dolog volt. Ráadásul a megyeszékhelyen, ahol laktunk, nagyon jó volt a tömegközlekedés. Aztán lettek osztálytársaim, ismerőseim, barátaim, akik az isten háta mögött éltek, akkor tudatosult bennem, hogy nem mindenki olyan szerencsés, hogy egy 80-as években épült lakótelepen élhet, amit legalább 4 buszjárat szolgál ki. Ráadásul faterom vasutas volt, mindenhova vonattal mentünk, rokonlátogatóba, nyaralni. Nekem a távolsági busz is egy idegen, kényelmetlen dolog volt, pláne az autó.
Én egyáltalán nem tapasztaltam, hogy at autó elvárás lenne bizonyos társadalmi státusz felett.
Amit viszont tapasztaltam, az az, hogy fiatal férfiaknak mániája, hogy azért nincs nőjük mert nincs autójuk és emiatt nem kellenek a lányoknak. Velük szemben nincsenek érvek, hisz rőgeszméjük, hogy az autó hiánya miatt nincs nőjük. Az ilyen férfiak veszik aztán a 20 éves BMW-ket, import roncs Audikat, mert az biztos vonzza majd a lányokat. Nekem autó nélkül is mindig volt csajom. De volt egy barátnőm, akinek a szülei felkapaszkodott prolik voltak, beseggelték magukat irodába még a szocializmus idején és onnan nem lehetett kirobbantani őket, esti tagozaton szerzett érettségi volt a legmagasabb végzettségük. Náluk láttam egyedül, hogy autómániások. 4 évente menetrendszerűen cserélték az autójukat. De közben se kötelező szervízre, se olajcserére nem hordták. Közben egy vidéki kisvárosban laktak, a munkahelyük ha gyalog nem is, de biciklivel könnyen megközelíthető volt. De hát aki irodában dolgozik, annak autóval kell járni. Fiatal diplomás rokonaim, ismerőseim sokkal normálisabban állnak ehhez, náluk nem szégyen a biciklizés, tömegközlekedés. Egy unokatestvérem van, aki mindig erején felül tartott fenn autót a szülei segítségével, hisz egyke volt, mindent a segge alá toltak. Az autó volt a legkevesebb, lakást is kapott, majd amikor nősült, házat vettek nekik meg nagyobb autót, mert Budapest kertvárosi részén nem lehet ám buszra várni meg biciklizni, főleg gyerekkel.
Azt aláírom, hogy az autó vagy motor jogsi alap kellene hogy legyen középiskolából kikerülve. De hogy járműve legyen valakinek, az a körülményeitől függ. Megéri-e, szükséges-e, megengedheti-e. Az meg, hogy Magyarországon egy használt kisautó fenntartása gondot okozhat egy teljes állásban dolgozó embernek, az az ország szégyene, hogy mindig is az osztrák bérek negyedét fogják fizetni a magyarnak. Ez az általános nincstelenség.
Majda 2020.07.02. 13:17:39
Mellesleg a tehén bizonyára jól elnavigált téged, hiszen a navigációban szerzett rossz élményedre csak ezt tudtad válaszolni.
Részemről lezárom a vitát, annak meg nélkülem is utána tudsz nézni, ha a legcsekélyebb mértékben is érdekel, hogy statisztikailag és átlagban mennyit lassulnak a reflexek és tanulási képességek a hatvanas évekre. De az eddigi beszélgetésünk alapján nem fogod venni a fáradtságot, és kezd marha unalmassá válni ez a meddő vitaféle.
Almandin 2020.07.02. 14:16:06
élhetetlen 2020.07.02. 17:02:07
„hiszen a navigációban szerzett rossz élményedre csak ezt tudtad válaszolni.”. „Volt egy rossz élményem, de ezt nem lehet kivetíteni a barátnőmre”, írtam, szó nem volt navigációról ebben a szituban, összehordasz hetet-havat. Csak, mint rossz élményt írtam le, autóval egyszer sem ütköztem, azt nem írhattam példának, tehát rossz a szöveged. És nem tudsz elvonatkoztatni, elvont fogalmakat értelmezni. Természetesen nincs olyan, hogy az lenne a jogsin, hogy tartalék jogsi, de sok háztartásban, ahol egy kocsi van és két jogsi, általában a rutinosabb vezet, de ha szükséges, akkor a „tartalék” jogsi tulajdonosa, akár navigációs segítséggel is, de jogosult vezetni, nem kell hazaszállíttatni az egyébként működő autót. Ezt sem lenne nehéz megérteni. Nem tudom, mennyi idős vagy, de, ha fiatal, és mégis csak ennyire telik tőled, akkor, ha követed a statisztikát, akkor 60 éves korodra agyhalott leszel, de szerencsére már nem fogod érzékelni. Ha már túl vagy a 60-on, akkor meg ügyesen követted a statisztikát. Gratulálok.
„Gondolom a (volt) barátnődet már azért nem cseszteted tovább, mert nem áll szóba veled”. A „logikus” következtetésedet, és a spirituális megérzéseidet meg dobhatod a kukába, a barátnőmmel és a családjával több, mint 45 éve jól megvagyunk.
Örömhernyó 2020.07.02. 17:32:25
Én bicajoztam, tömegközlekedtem annak idején és a diplomás barátaim is inkább racionálisan álltak ehhez a kérdéshez, akkor kezdődött a bringázás reneszánsza. Sose éreztem a nyomást, hogy kellene autó, mert olyan helyen laktam, tanultam, dolgoztam. Ma már biztos más a helyzet. Ebben igazad lehet, mert te látod közelebbről az otthoni életet.
Huszonévesen emlékszem hétköznapokon munkaidőben a vidéki megyeszékhelyen, ahol éltem, a lakótelepi parkoló tele volt autókkal. Nem luxusautók, Skodák, Suzukik, Opelek. De az embereknek nem volt pénze tankolni, ezért hétközben is ott álltak az autók a házak közt a parkolókban. Budapesti haverom látogatóba jött és ezen nagyon csodálkozott, hogy vidéken ennyire nem volt pénz a meglévő autót tankolni. Vajon ez változott-e?
Majda 2020.07.02. 20:42:10
- Spirituális szarságokat te hoztad be a társalgásba.
- Mivel a navigáción lovagolsz, feltételeztem, hogy valaki baromira félrenavigált egyszer, ezért ez a témád, a rossz élményed, amit rá akarsz húzni erre a teljesen más szitura. Aki összehord hetet-havat, azt a tükörben tudod megnézni, tehén meg ütközés általad került a társalgásba.
- Oké, legyen. Letérésnél előre kell szólni, igazad van. Most jobban érzed magad? Érdekelne, mi kell ahhoz, hogy felfogd, eddig egyszer sem kérdőjeleztem meg ezt az állításodat. Olvass vissza. Amit megkérdőjeleztem, az az, hogy ennek a jövőbeli igenis hipotetikus helyzetnek van-e bármi köze a témához, amihez odarángattad. Szerintem nulla. Tudod mi történik azzal, aki gyakorlott vezető és félrenavigálják? Tovább halad az úton, nem okoz balesetet, nem tapos a fékbe, nem rántja el a kormányt, hanem lecseszi a navigátort és a következő lehetőségnél visszafordul. Ha újat mondtam, légyszi ne üjl többet a volán mögé.
- Nem, nem megyek bele, hogy áttérjünk az én koromra (nem találtad el amúgy), az én navigálási és vezetési tapasztalataimra. Egyébként köszönöm aggódásodat, nincs problémám ezekkel. Nincs semmi köze hozzá, hogy nekem hogy megy a navigálás ahhoz, hogy jó ötlet-e, hogy a barátnőd, aki húzzuk alá vastagon _nem_akar_vezetni_tanulni_ tanuljon-e meg, vagy sem.
- Hatvanasok újat befogadási képességéhez: nézz már utána a témának csak egy picit! Ezer cikk van a neten az időskori tanulásról. A legelső cikk, ami egyébként támogatja, hogy idősebbek is tanuljanak (sőt, ezt még én is támogatom, nahát...) ezt mondja:
"Az időskori tanulást nehezíthetik egyéb sajátosságok is, például az érdeklődés csökkenése, a változásoktól való erősödő félelem vagy az alkalmazkodóképesség hiánya, a rövid távú memória, illetve a testi adottságok romlása (érzékszervek, mozgásszervek)."
"Időskorban a motoros vagy szenzomotoros tanulással szemben előtérbe helyeződik a verbális vagy szociális tanulás."
A vezetni tanulás az nem elméleti tudás megszerzése, ezért idősebbeknek nehezebb, esetleg veszélyes. Nem tudom milyen nyelven ragozzam még el neked, hogy a képességek csökkenése nem egyenlő az általad felfogott elbutulással és agyhalottsággal. Kezdek meggyőződni róla, hogy te sem vagy az utakra való, ha ennyire rossz a felfogóképességed.
- Pontosan értettem, hogyan érted a tartalék jogsit, elég földhözragadt a gondolkodásod, ha nem érted, amit mondtam. A "tartalék" az teljes értékű. Teljes felelősségű. Teljes tudás és teljes képesség kell a használatához. Ha netán igaz, amit a saját vezetési tapasztalataidról írtál, akkor te már elteheted a jogsidat tartaléknak, ha két év múlva előhúzod, akkor haza fogsz tudni jutni kb. biztonságosan. Ha valaki újonnan tanult meg vezetni, akkor nem ez a helyzet, gyakorolnia kell. Ha tényleg elkezd valaki hatvanasan vezetni (sőt, ez bármilyen korban igaz), annak ne "tartalék" legyen a jogdija, mert sosem lesz annyi gyakorlata, ami elég a hátsó utakon hazavezetéshez. Akkor már álljon neki teljes gőzzel gyakorolni, vezessen nappal, jó körülmények között, amikor ráér odajutni, ahova akar, ismerje meg a hazautat (pl mert így navigálni sem kell másnak), ne akkor üljön volánhoz, amikor a férj dereka beállt és esőben éjszaka hirtelen haza kell jutni egy-két év kihagyás után. De szerintem nem elvetemült gondolat, hogy ha hatvan évig megvolt nélküle, akkor már tudja, hogyan kell megoldani a közlekedési problémáit.
élhetetlen 2020.07.02. 22:14:27
„nem megyek bele, hogy áttérjünk az én koromra (nem találtad el amúgy)”. „Nem tudom, mennyi idős vagy, de, ha fiatal,… . Ha már túl vagy a 60-on”, írtam, mit nem találtam el? A születési időpontodat másodpercre, mert azelőtt vagy hatvannál fiatalabb vagy, vagy idősebb. Csak egy kis logikát. A hablatyod nem érdekel, csak egy megjegyzés.” akkor már tudja, hogyan kell megoldani a közlekedési problémáit.”. Hogyne, másnap van egy buszjárat tíz kilométerre a falutól, vagy ráér valamelyik gyereke, ahol két jogsi van egy kocsira, és lejönnek értük, egyik viszi az egyik kocsit, a másik azt, amivel lejöttek értük. de az hogy a feleségnek legyen egy jogsija ilyen esetre, az szerinted abszurd. Okos vagy.