Miért érdemes letenni a B-kategóriás jogsit?
2020. június 29. írta: Nightfallivy

Miért érdemes letenni a B-kategóriás jogsit?

5 érv a jogsiszerzés mellett

Sokan állnak ki az autóhasználat mellett, de sokan ellenzik. Vannak, akik éppen a jogsit tervezik, hogy hogyan is vágjanak bele, de mások hallani se akarnak róla. Olyan is akadhat, aki az érveket gyűjti össze, miért fizessen ki több százezret egy tanfolyamra, aminek sikeres teljesítése után jogosítványt kap kézhez. 
Hoztam nektek öt érvet, amik segíthetnek eldönteni, hogy érdemes-e belevágni az egészbe, vagy jobb hagyni.

forrás
 

1:  több munkahelyen elvárt


Ha munkahelyet keresünk, hány olyan álláshirdetéssel találkoztunk, ahol követelmény a B-kategóriás jogosítvány megléte? Én már találkoztam ilyen hirdetéssel és nyilván az esélyesek közül kiestem, hiszen nincs jogsim.
Lehet, hogy futárnak nem a legjobb lenni, de mindig jobb lehet, mintha ott állnánk üres zsebbel a számlák fölött. (És kevésbé monoton, mint ha egy szalag mellett lennénk hat napon át.)
Több eséllyel indulunk, hogy ha számunkra nem okoz gondot egy autót hivatalosan vezetni. (Be lehet ülni volán mögé jogsi nélkül is, de ha bármiféle gond adódik belőle, nagy eséllyel nem fogjuk egyhamar elfelejteni.)

2: nem baj, ha nincs busz/egyéb 

 
Ha rendelkezünk autóval és jogosítvánnyal, nem vagyunk vonathoz és a többihez kötve. Pont elmehetünk hamarabb, esetleg tovább kell maradnunk? Ha autóval érkeztünk munkahelyünkre, nem kell aggódni amiatt, hogy tíz perccel ezelőtt ment el az egyik járat, amivel mehettünk volna. 
Ha valaki tömegközlekedésre hagyatkozik, számára jó pár állás elérhetetlen. Milyenekre gondolok? Vidéken van, hogy az élet hajnal 4-5 óra táján kezdődik el és éjfél előtt fejeződik be. Azonban nem egy olyan hely van, aminek nyitvatartása nem igazodik a tömegközlekedéshez. Hajnal 4 órakor kezdeni? Mégis hogyan jut el erre a munkahelyre egy olyan, aki csak gyalogolni tudna kora hajnalban, mert nincs más? 
Másik problémát adhatja az, hogy ameddig egy autóval rendelkezőnek elég felkelnie jobb esetben 7 óra előtt nemsokkal, addig lehet, egy kisebb településről nagyobb településre bejáró személynek, amiért buszozásra kényszerül, éjfél után három órával már indul a napja. 

3: cipekedés

 
Ha valaki nem szeret napi szinten járkálgatni a boltokba és jobban preferálja a nagybevásárlásokat, annak is jobb megoldás az autó. Hiszen hogyan könnyebb hazavinni 4 zsugor kólát/ásványvizet, több kiló köretnek valót, több kilónyi zöldséget, húst? Nyilván nem kényelmes buszra felkínlódni a sok-sok vásárolt terméket, mindez mellett még a többi utas is tekintetükkel szurkálhatnak, hiszen nemcsak egy embernyi helyet veszünk el a szabadon hagyott területből.

4: váratlan események

 
Mit teszel, ha hajnal 2 órakor valami történik és neked azonnal indulni kell? Ha buszhoz vagy kötve, akkor várhatsz akár több órán át is. Esetleg hívhatsz taxit, de anyagilag megterhelő lehet. Gyalog menni nyilván lassú megoldás, bicikli gyorsabb, a kocsi még kevesebb időt vesz igénybe.
Ha már dolgozol és termelésben veszel részt, bármikor közölhetik: maradni kell még néhány tíz percet. 
Egyik napról másikra módosulhat bármiféle találkozó, esemény és nem biztos, hogy ilyen rövid idő alatt le lehet rendezni az adott helyre való eljutást. 

5: több kilométerrel arrébb levő munkahely

 
Ha meg tudod oldani egymagad, hogy eljuss több kilométerrel arrébb levő településre, könnyebb helyzetben vagy. Kevésbé fog megterhelni az, hogy ha a szomszéd városba kell átjárnod reggel 8 órára, hogy ha te foglalsz helyet a volán mögött. 

Ennyi lenne az öt szempont, amin keresztül nézve a helyzetet, jobb választásnak tűnik az autóvezetés. Az én életemben nem egyszer adódott olyan alkalom, amikor egyszerűbb lett volna, ha rendelkezem jogsival és saját autóval. Nyilván négykerekű nélkül is van élet, ott van például a robogó, motor, bicikli. A biciklizés ráadásul egészségesebb is és napi mozgást is kipipálhatjuk általa. Nyilván lehet használni tömegközlekedési eszközt, ami sokkal kihasználtabbnak bizonyul, mint egy négykerekű.
Ez a bejegyzés ennyi lett volna, sziasztok, találkozunk legközelebb. :) 

A bejegyzés trackback címe:

https://nightfallivy.blog.hu/api/trackback/id/tr4515970540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

laci_52 2020.06.30. 20:31:58

Az 1-es pont a legfontosabb, egyre több állásinterjún kérdezik meg a jelölttől, van_e jogsija. Kérdezik ezt akkor is, ha a megpályázott munkakörhöz ez nem szükséges. Ha nincs, máris kaptunk egy rossz pontot. Ma már a vezetni tudás majdnem az általános műveltség része.

SioSoul 2020.06.30. 21:28:54

@laci_52: jól látod! Sőt, így tapogatóznak arról, hogy milyen anyagi helyzetben vagy.

moonlight777 2020.06.30. 21:35:55

Nem is értem miért kérdés ez ma, hogy érdemes-e letenni? Ez lassan olyan mint egy érettségi.
Arról nem is beszélve, hogy minél kisebb településen él valaki, annál inkább ellehetetlenül az élete autó nélkül, mivel a vidéki tömegközlekedés egyenlő a nullával, így az autó létszükséglet.

erkölcsi hulla 2020.06.30. 22:44:47

@moonlight777: Azèrt kèrdès, mert kb. 3-500 ezer forint mire leteszed. Ès ha fiatal vagy lehet inkább lakásra spórolsz, nem a tragacsod árára, ès a mèg tetemesebb fenntartási összegre, mikor pesten pl. valószínűleg nem kell majd mèg munkára sem.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2020.06.30. 22:59:58

@erkölcsi hulla: Pontosan! Nem csak a jogosítványt kell megszerezni, hanem utána egy autót is fent kell tudni tartani. Ez havi szinten kb. 50 ezer ft (üzemanyag, biztosítás, szervízköltség, parkolás, amortizáció...). De ez lehet akár jóval több is. Ha egy munkahelyhez kell az autó, a másikhoz meg nem, elgondolkodtató, hogy fizet-e annyival többet a másik, mint amennyivel többe kerül bejárni.

Az időmegtakarításról meg annyit, hogy bár az autó sokszor hamarabb elvisz bárhová, azért az autót is kell néha gondozni, ami szintén idő.

erkölcsi hulla 2020.06.30. 23:11:20

@Balogh Zsolt: Sokkal egyszerűbb az èlet kocsi nélkül. Azt a szívást èn nem akarom mikor a szegény ember használt régi autója elromlik, majd több hónapos huzavona, több szerviz ès tetemes pènz után vègre újra működik. Ès ugrott az èves megtakarítás. Hányszor hallottam már ezt a sztorit.
Ha nem èrtesz hozzá (a szereleshez) már hátrányban vagy.
Nyilván a pènz a kulcskérdés. Nekem nincs szükségem 20 èves mercire vagy audira hogy legyek valaki.

moonlight777 2020.07.01. 00:32:57

@erkölcsi hulla:

A jogosítvány is egyfajta befektetés. Mint ahogy egy bármilyen szakma, tanfolyam elvégzése. Egyébiránt, meg manapság előbb lesz autód, mint lakásod, az utóbbi talán soha.... Jogosítvánnyal meg lehet hogy egy jobb álláshoz jutsz, amivel talán érdemes lakásra gyűjteni...
Pláne hasznos akkor, ha valaki vállalkozni akar, akkor meg szintén létszükséglet...
Nekem nagyságrenddel egyszerűbb az életem autóval, annak minden költségével, nyavalyájával együtt is... 40+san vettem meg életem első autóját, addig tömegközlekedtem, gyalogoltam cipekedtem, elég volt, a jogsim meg már több, mint 20 éve megvolt... össze sem lehet hasonlítani az életminőséget így...
Az autó gondozására fordított idő meg ne legyen már probléma....

élhetetlen 2020.07.01. 00:36:50

@laci_52: És a különleges helyzetek. A barátnőm is már hatvan éves, nincs jogsija. A férje vezet. Tíz éve rágom a fülét, hogy kellene. Már van három unoka, nem ér rá. (eddig ráért volna). Miért kellene? Minden hét végén elmennek hatvan kilométerre, és előfordul, hogy a férjnek beáll a dereka. Az egyik gyerek meg Barcelonába kirándult, a másik kiugrott egy hétvégére Londonba. Megállt az élet. Nem kéne profinak lennie, csak a kocsit kéne kezelni, a z anyósülésre berakott férj meg vezényelne.

moonlight777 2020.07.01. 00:39:13

@erkölcsi hulla: Amúgy javaslom nézz körül milyen az élet vidéken... tömegközlekedés nulla. Sok esetben a házadtól a boltok, posta, bármi több km-re vannak... egész egyszerűen nem tudsz létezni kocsi nélkül, arról meg nem is beszélve, hogy ha az egyik családtagod beteg lesz, kezelésekre kell járni, lehetetlen eljutni orvoshoz kocsi nélkül.... én ismerem mind Pestet, mind a vidéki kistelepüléseket... vidéken egy 20 éves opel is kincs, és életmentő lehet...

élhetetlen 2020.07.01. 00:52:45

@erkölcsi hulla: „Sokkal egyszerűbb az èlet kocsi nélkül”. Már akinek. Egyik ismerősömnek végképp bedöglött a tragacsa, már nem volt értelme javíttatni. Asztalos, vinni kell a… . Azzal próbálkozott, hogy ott vállal munkát, ahova a haver el tudja vinni. Három hétig könyörögtem neki, hogy fogadjon el annyi kölcsönt, amiből tud venni egy működő kocsit, amivel tud dolgozni, és meg tudja adni a kocsi árát. (Hogy miért nem volt tartaléka, az más tészta, nem publikus).

Almandin 2020.07.01. 01:20:17

@SioSoul: Pedig hülyeség így tapogatózni, mivel nemcsak anyagi okai lehetnek annak, ha valakinek nincs jogsija. Tény, hogy sokba kerül megtanulni vezetni, de fiatal embereknél sokszor a szülők fizetik, ha valakinek 10 éve van pl. jogsija, és ő fizette, az a jelenlegi anyagi helyzetéről nem ad információt, mert lehet, hogy épp nincs egy petákja sem.
Az autó megléte vagy hiánya szintén nem informatív. Ha valaki olyan helyen él, ahol jó a tömegközlekedés és nem szeret vezetni, vagy nem kell neki a munkájához, akkor sokan döntenek úgy, hogy nem vesznek kocsit. Még akkor se, ha lenne rá pénz.
Arról nem is beszélve, hogy lehet valakinek olyan betegsége, ami miatt alkalmatlan a vezetésre. Ami nem jelenti azt, hogy pl. munkaképtelen is az illető.
Szerintem nem az alapműveltség része, hogy legyen jogsi. Ez a mai világ egyik hülyesége. Sok szerencsétlen férfi csak azért tart autót, mert a nők többsége nem veszi férfiszámba, ha nincs neki (amúgy ez is hülyeség).

peppe83 2020.07.01. 05:30:14

Vidéken szereztem jogsit 2003-ban. Nem volt kocsink, nem is vezettem szinte. Már Budapesten élek, ahol jelenleg nincs szükségem kocsira, éves bkv bérletem van, amivel éjjel-nappal eljutok bárhová.
Legalább 10 éve nem vezettem, persze megújítottam a jogsit, papíron van, de nem mernék beülni vezetni.
Nemrég épp gondoltam rá, hogy nem ártana újra tanulni vezetni...milyen óradíjakkal megy ez mostanság?

Quattroman 2020.07.01. 06:52:22

Hová kell letenni azt a jogsit?
Miért nem magyarul beszéltek?

remélemeztbeveszi 2020.07.01. 07:24:44

Ezek a pontok nagy részben nem arról szólnak, hogy legyen-e jogsid, hanem az autóvásárlásról. Lehet jogsim autó nélkül is, de akkor lehet gond hajnal kettőkor, vagy ha nem jár a busz, vagy ha cipekedni kell, ha nincs autód. A címből ez kimaradt. Különben ha maradunk egyetlen analógiánál, és minden mást meg tudunk oldani kocsi nélkül, kivéve a hirtelen keletkezett problémás eseteket, a hajnal kettőkor hívott taxi költsége össze sem hasonlítható egy autó fenntartásának költségével. Mondom ezt úgy, hogy autós vagyok, de nagyon. Szerintem is kell a jogsi, minél fiatalabban megszerezve, fogékony korban, hogy ne legyünk terhére másoknak, és ne veszélyeztessük őket. Előzőleg valaki említette a 60 éves barátnőjét, akinek nincs, nos erre azt mondom, már ne is legyen. Nagyon valószínű, hogy inkább veszélyforrás lenne az utakon.

midnight coder 2020.07.01. 07:44:33

@erkölcsi hulla: Rohadtul nem mindegy hogy hol laksz, és mit csinálsz. Ha a belvárosban tervezed leélni az életed, és bízol benne, hogy mindig lesz olyan munkád, ami reggel 9:00-kor kezdődik, és este 17:00-kor vége van, és nem kell közben cipelned semmit, akkor tényleg felesleges. Ha vidéken laksz ahol napi pár busz jelenti a tömegközlekedést és a legközelebbi bevásárlóközpont 10 kilométer, vagy ha mondjuk szerelő vagy, és ki kell menni az ügyfélhez szerszámokkal, anyagokkal, akkor már kevésbé vicces dolog jogsi nélkül lenni. De volt már olyan is párszor, amikor a melóhelyen túlórázni kellett, és éjfélkor lett vége a napnak. Akkortájt, ha nem a belvárosban vagy, elég vicces dolog taxit szerezni. Ha ez sűrűn van, akkor sem annyira szerencsés kocsi nélkül lenni.

RHalacska 2020.07.01. 08:19:20

@Balogh Zsolt: Miért kellene egy autót fenntartani, ha van jogsid? A kettő nem szükséges eleme egymásnak. Jogsival lehet a megosztós autókat is vezetni, meg kölcsönözni is lehet, meg kölcsönkérni is 2 napra.

Örömhernyó 2020.07.01. 08:20:31

@erkölcsi hulla: @Balogh Zsolt: Ti nem tudtok olvasni? Nem az volt a kérdés, hogy van-e autód, hanem az, hogy van-e jogsid. A jogosítvány megléte a fontos, nem az autó. Autót esetleg rak alád a munkáltató vagy később szerzel valahogy. Vezeted anyádét vagy veszel egyet.

Én azt remélem, hogy a klímaváltozás brutálisan felgyorsul és Magyarország sokkal melegebb, szárazabb klímájú ország lesz, nem lesz igazi tél és hó se. Akkor végre tömegesen elterjedhet a robogózás. Pár százezer forintból az autónál egyszerűbben, olcsóbban fenntartható, parkolható járműve lehet az embernek. Egy 125 cm³-s robogóval napi munkába járás gyerekjáték 20-30 kilométerre is. És ezzel már egy utast is tud az ember szállítani, el tud menni távolabbra, nagyobb csomagokkal bevásárolni stb. Persze ehhez normális utak kellenének, nem olyan kátyús szarok, amik Magyarisztánban vannak.

Az autós jogsit én annak idején konkrétan megvettem, mert a szülővárosomban a vizsgabiztosok maffiajellegűen dolgoztak, aki nem fizetett zsebbe, az sose ment át a vizsgán. A motoros jogsimat külföldön szereztem, százszor olcsóbb volt, mintha Magyarországon csináltam volna és korrupciónak nyoma se volt. Ez Magyarország egyik nagy problémája, hogy a járművezetést ilyen bürokratikus akadályokhoz kötik.

Amerikában egyre több fiatal már le se teszi a jogsit, mert inkább Uber-eznek. Az ilyen fiatalok persze munkát se nagyon tudnak vállalni a lakóhelyüktől távolabb, igazi anyámasszony katonája, basement dweller életet élnek. Nem azt mondom, hogy mindenki vezessen, de jogsija legyen már mindenkinek! A vezetés képessége a fontos. Jó lenne, ha középiskolában legalább egy motoros jogsit mindenkivel megszereztetnének (mondjuk 250 vagy 300 cm³-ig, ez részletkérdés). Így a fiatalok mobilisabbak lennének.
A tömegközlekedést meg le lehetne építeni, mert sok ezer milliárdos pénznyelő.

RHalacska 2020.07.01. 08:20:41

Egyébként én is kérdeztem az álásinterjún, hogy van-e jogsi. Mert cégautó van, és ki kell menni ügyfélhez is. Meg tényleg az érettségi része ma már. Akart-e valami megszerezni.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.07.01. 08:21:45

Kubában szereztem jogosítványt.

Ott nincsenek autósiskolák, így hát óraszám követelmény sincs. Elmegy az ember a rendőrségre, kap időpontot, aztán levizsgázik. Nekem az volt a vizsgafeladatom, hogy egy üres parkoló egyik végéből menjek el a mésik végébe, majd vissza.

RHalacska 2020.07.01. 08:23:11

Konkrétan ismerős szívja, hogy nincs jogsija, mer aludhatna rokonnál, de olyan korán kezd, hogy nincs tömegközlekedés reggel még. Így albérletet fizet, aminek 6 havi árából a jogsi is meglehetne, meg az autó vagy robogó is. Ja poénként egyszer már végigcsinálta a KRESZ-t,csak lusta volt elmenni vizsgázni LOL! Tanfolyam ára bukó

SioSoul 2020.07.01. 08:32:07

@Almandin: Pedig az utolsó mondatodban is van egy erős igazság. :)

ombie 2020.07.01. 08:37:06

Mikor jó még, ha van jogsid? Külföldi utazáskor bérelhetsz autót. Számos célpont enélkül elérhetetlen, mert mondjuk egyáltalán nincs tömegközlekedés.
Itthon jogsim van, autóm nincs. Család kocsiját el tudom kérni ha kell, sajátra nincs igény. Munka home office, amúgy meg bringa, BKV is gyors, olcsó és környezetbarát.

Örömhernyó 2020.07.01. 08:42:14

@Quattroman: Mi az a jogsi? Gépjármű vezetői engedély. Vagy hajtási. Az az igazi magyar kifejezés. Felvidéken.
Megszerezni? Kitől? Letenni? Hova?
Ne kukacoskodjunk már baszom alássan...

@Almandin: Nem lenne hülyeség elgondolkodni a robogón annak, aki autót vezetni nem tud, nem érzi, túl nagy neki, fél tőle. Egy 100-125 cm³-es robogóval vidéken is bárhova eljuthat az ember, egy utast is szállíthat, bevásárlásokat intézheti, fenntartása olcsó. Vagy elektromos kerékpár, ha teljesen alalfabéta a vezetéshez. De a egy 100cm³-es robogóval már a forgalom ritmusa is felvehető. Sebességváltással se kell vacakolni, mert CVT-sek ezek a robogók.

Alick 2020.07.01. 08:43:08

A jogsihoz folyamatos vezetési gyakorlat is kell. Ha mondjuk Budapesten valaki évente legfeljebb 3-400 km-t vezetne, akkor inkább felejtse el az egészet.
Nekem is ez a problémám: vidékre ritkán járok, Budapesten napközben szenvedés autózni (dugóban araszolni). Nagyobb bevásárlásra működik a házhozszállítás, ha pedig gyorsan és időre ott kell lenni valahol, még mindig jobban járok taxival - akár összvetve egy autó éves fenntartásával.
Egyébként pedig BKV, robogó, kerékpár, 2-3 km-es távon belül pedig fizikailag karbantartó gyaloglás.

Örömhernyó 2020.07.01. 08:48:01

@ombie: A BKV nem gyors és főleg nem olcsó. Még nem éppen csóró kelet-ázsiai ismerőseim is megdöbbentek a budapesti vonaljegy árakon, amikor Budapesten turistáskodtak, arról nem is szólva, hogy a menetjegyek rendszere olyan bonyolult, hogy egy földi halandó meg se érti, nem csak ha külföldi, de ha vidéki, akkor se.
Aztán ugye ott van az, hogy Ázsiában elektronikus kártyát érint az utas a kapunál... Magyarországon meg mi van? 1970-es évek színvonala.

Örömhernyó 2020.07.01. 08:52:00

@Alick: Így van, robogó, kerékpár. Magyarország egy sík ország. Ahol van egy kis emelkedő, oda robogó is simán felmegy vagy elektromos kerékpár.
Jó lenne, ha a kétkerekűek jobban terjednének. Kevesebb helyet foglalnak, parkolni könnyebb, dugóban is gyors, üzemanyagot alig fogyasztanak. Csak a motoros jogsik megszerzését kellene egyszerűbbé tenni mondjuk 250-300cm³-ig. Egy 125-ös vagy 150-es robogóval már napi 30 kilométer oda-vissza (összesen 60 km) se probléma.

0dzsud0 2020.07.01. 09:22:44

Laktam vidéken, ott valóban nincs sok értelme, ha nincs autód. Most viszont Budapesten élünk és dolgozunk a feleségemmel, a belvárosban. A járványhelyzet óta MOL Bubival járok gyakorlatilag mindenhova, de a munkahelyünk még gyalog is megközelíthető. Emellé egy éves BKK-bérlet érdemes, de autót fenntartani vagy akár taxizni itt szerintem totál felesleges. Ha évi kétszer szeretnék pl. az IKEA-ból vásárolni, vagy mindenképpen autóval menni valahova, akkor éppen megfontolható az e-Carsharing, de van lehetőség a házhozszállításra is. A jogsi persze ártani nem árt, bár tőlem szerintem már vagy öt éve nem kérdezték meg sehol, hogy van-e. Volt, ahol adtak céges autót, de akkor sem lett volna semmi, ha nincs jogsim (illetve eleve nem én forszíroztam a céges autó kérdését, ők ajánlották fel). Szóval itt a standard helyzet inkább az, hogy megszerzed a jogsit, és pár év alatt még vezetni is elfelejtesz, mert még akkor is kb. 0 értelme van, ha egyébként nagyon szeretsz autózni. Előbb érek oda gyakorlatilag mindenhova tömeggel, nem kell tankolnom, nem kell parkolóhelyet keresnem, nincs szerviz, és egy pohár bort is megihatok az út előtt, ha úgy tartja kedvem.

"Ha munkahelyet keresünk, hány olyan álláshirdetéssel találkoztunk, ahol követelmény a B-kategóriás jogosítvány megléte?"

Ilyet egyébként a fővárosi irodai munkakörök esetében már régóta ki sem mernek írni (régebben igen, ki tudja, miért). Egyrészt felesleges is, másrészt attól is joggal tarthatnak, hogy még kevesebb ember fog jelentkezni az állásra.

Valaki írta a (külföldi) nyaralást, és igaza van. Abban az esetben valóban nem rossz, ha lehet kocsikázni, én is így szoktam, ha tehetem.

0dzsud0 2020.07.01. 09:41:35

@Örömhernyó: "A BKV nem gyors és főleg nem olcsó."

Mindig lehetne jobb, de világviszonylatban nincs sok gond a BKV-val. Igen, a kártyás megoldás hiánya itt is fájó, illetve az is, hogy a mai napig nem sikerül egy BKK-t/HÉV-et/MÁV-ot/Volán-t normálisan (vagy bárhogyan) összehangolni, a külön-külön jegy- és bérletvásárolgatás egy elmebaj (pl.: Dél-Koreában meg egyetlen kártya érvényes az ország összes buszára és metrójára, megveszed, feltöltöd, utazol). Sok ember, aki amúgy nyugodtan letehetné az autóját P+R-be ezért dönt úgy, hogy inkább szarik az egészbe és bevezet a Wesselényi utcáig. Gáz.

A robogó propagálásában is van valami, főleg a költségek miatt gondolom így. Azt pl. nem értettem soha, hogy egy bizonyos kategórián felül egyáltalán minek Magyarországra autót vásárolni. Nincsenek távolságok (pár óra alatt bármelyik irányba elhagyod az országot), és nincsenek utak.

élhetetlen 2020.07.01. 09:43:20

@remélemeztbeveszi: Én említettem a 60 éves barátnőmet. Miért lenne veszélyes, ha a külső sávban 80-nal hazatotyog 60 km-t? Veszélyes az, aki beláthatatlan kanyarban 120-szal előz a szembe jövő sávon, aztán mikor ott jönnek, akkor nagyon be akar férni eléd, stb. Aztán, ha nem sikerül, az ő kocsijának csak a segge törik össze, a tiédnek az eleje veled együtt. Vagy amitől tényleg frászt kaptam, ha a körút felől mész fel az M7-re, még a felüljáró előtt van egy átkötő. A szuper vagány vezető meggondolta magát, ő ott visszafordul, átvágott a külső sávból. Ja, szemből jöttek, megállt, előttem keresztben. Az volt a szerencsém, hogy a mögöttem jövő messzebbről látta, hogy mit csinál ez az őrült, és így nem jött belém, meg tudtunk állni. És ott volt velem a húgom, és egy három éves, és egy féléves gyerek. Az ilyenek persze nem jelentenek veszélyforrást!

erol 2020.07.01. 09:51:33

Kb 25 éve van jogsim, de autóm sose volt, néha vezettem szüleim, barátaim kocsiját de csak szórakozásból, igazából sohasem volt rá szükség. Budapesten nem sok értelme van autózni, de vidéken biztos fontosabb.

Alick 2020.07.01. 10:17:14

@élhetetlen: Az autókölcsönzők többnyire a 30-65 éves korosztályt tartják a legkisebb kockázatúnak. Ebbe a 60 belefér, viszont a 25 éves már fokozott kockázatot jelent.

Szontyolobogar 2020.07.01. 10:22:46

@peppe83: Én tavaly jártam gyakorló órákra az egyik autós-oktató céghez, mert 20 éve után el kellett kezdenem újra vezetni az élethelyzetem miatt. 5000 Ft/óra volt a díjuk.

remélemeztbeveszi 2020.07.01. 10:47:54

@élhetetlen: Akiket említettél, azok is veszélyesek, azonban azt is látom, hogy idős korban nem tud senki úgy megtanulni vezetni, hogy tényleg rá lehessen bízni egy autót. Családban is van ilyen, rengeteget vezetek én is, csaknem 30 éve, hidd el, a legveszélyesebbek közé tartoznak a bizonytalan, rossz reflexekkel rendelkező sofőrök, mert teljesen kiszámíthatatlan dolgokat művelnek.

névtelen hozzászóló 2020.07.01. 11:19:59

Mióta jogsim és autóm van és nincs BKV bérletem, én is többet gyalogolok. Bp belvárosban 3-4 km távon belül gyalog hamarabb elintézek mindent, mert nem kell állnom a dugóban és nem kell köröznöm parkolóhelyre vadászva.
Sajnos a család és a rokonság vidéken él és oda a taxi nem visz el, a MÁV-Volán meg nem opció a mozgáskorlátozott feleségemnek.

Örömhernyó 2020.07.01. 11:39:12

@0dzsud0: A magyarok még így is kisebb autókat vesznek, mint az oroszok, ukránok, ázsiaiak. Magyarországon a Suzuki Swift meg a Skoda Fabia a népautó, a családi járgány. Amerikában a Toyota Camry, de méginkább egy SUV vagy truck.
Magyarországon azonban az emberek vásárlóereje alacsony, a mobilitás probléma. Szülővárosom (vidéki megyeszékhely) környékéről bejárni a városba dolgozni egy anyagi csőddel felérő vállalkozás. A vonat havibérlet drága, elvisz a vasútállomásig, de onnan még el kellene jutni a munkahelyre. Idő és pénz és aznap munka előtt és után sincs semmi esélyed sehova elugrani a városban, mert sietni kell buszhoz, vonathoz. Így aztán aki 15 kilométerre lakott a várostól egy kisebb településen, annak semmi társasági élete nem volt, mert sose maradhatott suli vagy munka után pár órát, hisz menni kellett a buszhoz.
Én a robogóban látom a megoldást. Itt Ázsiában nagyon jól működik, igaz, ehhez kellenek jó utak, egy kiskerekű robogóval lehetetlen katyús utakon túlélni.
Nem kell a nagymotor. Elég egy 100-as, 125-ös robogó, lehet vele egy utast vinni, elfér a bevásárlószatyor, egy rekesz sör, tej vagy kutyatáp vagy akármi a padlólemezen.
Az emberek nem lennének kötve a tömegközlekedéshez. Nem mondom, hogy mindenkinek motorozni kellene, de ha több választási lehetőség van, az mindenképpen jó. A nagyfaterom barátai az 50-es, 60-as években motorral járták a vidéket, ugrottak be hozzá, vidéken nem lenne ez rossz ma se. Egy robogóban nem áll sok millió forintnyi pénz, mint egy autóban, nem eszik sokat, szinte bárhol parkolható. Csak sajnos ellopni is könnyebb, ami Magyarországon fontos szempont.

erol 2020.07.01. 12:06:04

@Örömhernyó: A robogó tök jó ötlet, de szerintem csak az elektromos, mert amiket mostanában használnak, vegyi fegyvernek minősül. Ha elmegy egy az utcában elviselhetetlen bűz van utána, a hangjáról nem is beszélve.

élhetetlen 2020.07.01. 12:42:55

@remélemeztbeveszi: Úgy tűnik, nem olvastad, hogy mire fel írtam, hogy kéne neki jogsi. Hogy hazahozza a kocsit 60 km-ről, úgy, hogy a férje navigál. Miből gondolod, hogy egy hatvan éves nőnek rosszak a reflexei? Itt az egyetlen gond azt hiszem a férfi arrogancia, ez tartja vissza. Nem akarja hallani, hogy a férje milyen megjegyzéseket tenne, miközben ő vezet. Az egyetlen veszélyforrás az lehetne, hogy tapasztalatom szerint a férfiak nem tudnak navigálni. Nem képesek arra, hogy fél perccel előbb szóljanak, hogy lassíts, mert majd abba az udvarba kell bemenni, akkor szól, mikor ő már tekerné a kormányt. Ez most hosszú lesz. Nem fiatalon szereztem jogsit, mert szükségem sem volt rá, nem is érdekelt (36 voltam). A céget eladták, két hónap felmondási idő, be se kellett járni, a kolléga nőmnek kellett volna jogsi, mert volt kocsijuk, menjek el vele, ne legyen egyedül. Első körben megkaptam, ő nem, de ez mellékes. Ha már van jogsi, jöhet egy kocsi is. 12 éves 1600-as Lada. És a férfi navigátor. Bicskén kellett felszedni az öcsém kollégáját. A telephely bejáratánál szól, hogy ide megyünk be. Már sem lassítás, sem visszaváltás nem fér bele, hát nem becsorogtam, hanem berobbantam az udvarra. Nem voltam béna. Le tudtam menni váltósofőr nélkül Porto Garibaldiig, váltóval voltam Cannes-ban, Görögországban, volt piros Alfa Rómeo Alfettám is, aztán megint nem kellett kocsi, de egy gázolásos baleset után vettem egy hycomatot, azaz, egy Toyota Yarist automata váltóval, mert ott elég a fél láb, aztán hat éve eladtam a Bp-i parkolási viszonyok miatt. Nem ment, hogy két utcával messzebbről cűgöljek haza bármit. De ez nem jelenti azt, hogy egy hatvan éves nő nem képes veszélyeztetés nélkül vezetni. Van ismerős család, 60-on túl, ha hosszabb útra megyünk, a feleség vezet, mert a férj is belátja, hogy jobban vezet, mint ő, de harmincas baráti családnál is van ilyen.

erkölcsi hulla 2020.07.01. 13:00:22

@moonlight777:" A jogosítvány is egyfajta befektetés. "

Pontosan. Én a szükségtelen luxus autó tartásról beszéltem. A jogsi drága, és szükségtelen, de jó ha megvan.

erkölcsi hulla 2020.07.01. 13:01:14

@moonlight777: "Amúgy javaslom nézz körül milyen az élet vidéken... "

Pestről beszéltem főleg, vidéken más a helyzet.

erkölcsi hulla 2020.07.01. 13:04:37

@midnight coder: "Rohadtul nem mindegy hogy hol laksz, és mit csinálsz."

Nyilván. Mérlegelés kérdése.

Arra akartam rámutatni hogy sok szegény embernek van teljesen feleslegesen kocsija, mert az jár neki, kell neki az a luxus. Közben meg már kajára se futja, de a kocsi az kell. Még ha nincs is indoka rá.

erkölcsi hulla 2020.07.01. 13:06:34

@Örömhernyó: "Ti nem tudtok olvasni? Nem az volt a kérdés, hogy van-e autód, hanem az, hogy van-e jogsid."

Igen, és? Más fele ment a téma.

Majda 2020.07.01. 16:45:49

@élhetetlen: A hatvanéves barátnőd esetén azért vedd figyelembe, hogy egész más, ha valaki 20-40 évesen megszerzett jogosítványát használja hatvanévesen, mint hatvanévesen kezdő sofőrnek lenni. (Szerintem a többiek is ezt mondták, de mintha nem akarnád meghallani.) Amikor azt írtad, hogy nem fiatalon szereztél jogsit, akkor bő húsz évvel fiatalabb voltál, mint most a barátnőd. És már te is úgy érezted, hogy ez nem fiatal! Nem olyanok a reflexek, lassabban fogja megtanulni, és ha minden alkalommal a férje vezet, akkor majdnem biztosan sosem fog eljutni arra a gyakorlottsági szintre, amivel biztonságosan vezethetne. (Mellékút ide vagy oda 60km nem kevés kezdő sofőrnek.) És ezen a ponton nincs jelentősége, hogy vajon hány másodperccel fog hamarabb szólni a férje abban a hipotetikus helyzetben, hogy be kell kanyarodni valahol - ha a barátnőd úgy érzi, hogy nem is akarja most már elkezdeni, akkor biztosan akarod erőltetni? Lehet, hogy ő érzi, hogy mondjuk lelassult már, vagy nem fog olyan könnyen az agya, nem lát már olyan tökéletesen és fél tőle. Biztos akarod addig erőltetni, amíg megszerzi a jogsit, vezet és ha valami balesetet csinál, akár csak mert lassan reagált egy másik sofőr hibájára, akkor téged fog hibáztatni?

Almandin 2020.07.01. 17:02:17

@erkölcsi hulla: Ez a jelenség valóban létezik. Ma Magyarországon pl. a középosztályhoz tartozás kötelező státuszszimbólumaként tekint a többség az autóra. Emiatt sokan megvonják a normális étkezést a szájuktól, spórolnak, mert másképp nem menne a járgány fenntartása. Amúgy ez hülyeség, de a magyar társadalom így működik. Különösen a kisgyerekes családoknál van nagy hüledezés, ha nincs autójuk. Többen panaszkodnak, hogy mélyszegénynek hiszik őket, ha pláne több gyerekkel tömegközlekednek. Azt hiszik sokan, hogy gyerekkínzás, ha nem kocsival furikázzák őket ide-oda. Pedig pl. én is úgy nőttem fel, hogy nem autóval vittek a szüleim és semmi negatív emlékem sincs a gyerekkori tömegközlekedésről. Sokan már azt hiszik, hogy az megterhel egy gyereket, ha a lakástól pár száz méterre levő iskolába gyalog megy. Döbbenetes, de sok ember 500 méteres körben is autóval jár, nehezére esik pár száz m-t gyalogolni. Aztán csodálkozik, hogy elhízik meg jönnek a szív-és érrendszeri betegségek.

élhetetlen 2020.07.01. 18:13:06

@Majda: „de mintha nem akarnád meghallani.”. De, hallom, csak nem fogadom el az érveket. (Már nem rágom a fülét, már tényleg nem ér rá). „bő húsz évvel fiatalabb voltál, mint most a barátnőd. És már te is úgy érezted, hogy ez nem fiatal!”. És, ettől rosszabbul vezettem, hogy nem tizennyolc évesen lett jogsim? Egyetlen ütközéses balesetem sem volt.„Nem olyanok a reflexek, lassabban fogja megtanulni”. Miből gondolod, hogy egy hatvan éves nő már agyhalott? „mondjuk lelassult már, vagy nem fog olyan könnyen az agya, nem lát már olyan tökéletesen és fél tőle.” Nagy multinál pörög IT-ben, ráadásul a régi és az új rendszer között, ami komoly nehezítés.
„És ezen a ponton nincs jelentősége, hogy vajon hány másodperccel fog hamarabb szólni a férje abban a hipotetikus helyzetben, hogy be kell kanyarodni valahol”. De van. Azt hiszem férfi vagy, azért nem érted, hogy mit jelent navigálni, előre szólni, hogy mi következik. Ehhez nincs mit hozzáfűznöm. Ha nem akar kétszázzal előzgetni az úton, kezdő is hazaérthet a külső sávban biztonságosan. Nem tudom, hány éves vagy, de remélem, nem gondolod úgy, hogy 60 évesen már lelassult aggyal, tompult reflexekkel fogsz élni.

Majda 2020.07.01. 18:49:19

@élhetetlen: Tudtam, hogy ezt fogod kihozni, de nem, nem vagyok férfi. Nőknek nem lehet a tiédtől eltérő véleménye? Miért nem merül fel benned egy minimális pillanatra sem, hogy nem azért nem akar jogsit szerezni, mert a férje így-meg-úgy majd ezt-meg-azt fogja mondani/csinálni/stb., hanem mert esetleg ő maga nem akar? Miért téma, hogy hogyan fog navigálni a férj? Friss pörgős agyú barátnőd majd kinézi az utat előre és elnavigál maga, vagy belövi a GPS-t. Nem gondolom, hogy a hatvanasok agyhalottak, de a hatvanas _emberek_ (nők is, férfiak is) többsége nem akar már ennyi idősen új kézségeket megtanulni, főleg, ha veszélyesnek érzik, szerintem ez megérthető.

Nem azt mondtam, hogy rosszabbul vezettél, mert nem húsz, hanem közel negyven évesen tanultál - fogalmam sincs, hogyan vezettél -, hanem azt mondtam, hogy már te is úgy érezted, hogy nem vagy olyan fiatal és ezt nem a szádba adom, te magad írtad. Ő meg rárakna még húsz évet.
Nem gondolom, hogy lehetetlen, de nyilván azért itt beszélgetsz erről, mert a barátnőd nem volt vevő az ötletre és megerősítést vársz. Igen, vannak fiatalos, jó egészségi állapotú pörgős hatvanasok, én is ismerek ilyet. Meg vannak nem ilyenek, többen. Névtelen fórumon kérsz véleményt, átlag hatvanasokra szabott véleményt fogsz kapni.

"Ha nem akar kétszázzal előzgetni az úton, kezdő is hazaérthet a külső sávban biztonságosan." Ezzel meg áltatod magad szerintem. Nemcsak a saját viselkedés veszélyes, hanem másoké is, amire reagálni kell tudni. Lehet, hogy így kicsit csökken az esélye, de nem lesz nulla, hogy egy másik ember által elbaltázott helyzetre kell reagálni, amit kezdőként és lassabb reflexekkel nem fog tudni ugyanolyan jól, mintha húsz-negyven évvel ezelőtt kezdte volna. Pláne, hogy a többi kezdő is ott fog csalinkázni a külső sávban.

Nem gondolom amúgy, hogy bármelyik érv kizárná, hogy elmenjen és megtanuljon, de nyilván ő maga mégsem volt meggyőzhető. Ha te erre úgy reagálsz, hogy mások véleményét keresed, de nem akarod elfogadni az érveiket, ha nem egyeznek meg a tiéddel, az rólad mesél valamit - de akármit is gondolok, ettől ő még pont ugyanannyira nem fog elmenni vezetni tanulni.

élhetetlen 2020.07.01. 20:15:03

@Majda: Valami félrement. „Nőknek nem lehet a tiédtől eltérő véleménye?”,. De, lehet, de ha az, hogy „ezen a ponton nincs jelentősége, hogy vajon hány másodperccel fog hamarabb szólni a férje abban a hipotetikus helyzetben, hogy be kell kanyarodni valahol”, az azért mond valamit. Ezek szerint nő létedre te sem tudsz navigálni. És nem fogtad fel, hogy a jogsit csak azért ajánlottam, hogy, ha a férj nem tudja kezelni a pedálokat, akkor is haza tudjanak totyogni. Biztonsági tartalék. És nem várok megerősítést tőled sem, mástól sem, és nem kértem más véleményét sem. Leírtam valamit, hogy adott szituban miért lenne jó, ha lenne. Ennyi.

Majda 2020.07.01. 20:50:40

@élhetetlen: Valóban félrement valami, ebben megegyezhetünk. Annak, hogy valaki megtanuljon-e vezetni akármikor, annak számtalan megfontolandó komponense van, pl hogy (1.) akar-e, (2.) képes-e, (3.) szüksége van-e, lesz-e rá valaha, (4.) alkalmas-e rá, (5.) megengedheti-e magának. Stb. Az, hogy majd egyszer ha minden feltétel összeáll és megtanult vezetni és még (kb. 10.) kocsihoz is jut, akkor majd egyszer vajon (kb. 500.) a férje jól fogja-e őt navigálni? Szerintem ez nem is regisztrál a döntésben a fontossági skálán. Nem vetítesz ki valami rossz élményt véletlenül a saját életedből a barátnődre?

Az, hogy én mennyire tudok navigálni, sőt vezetni, annak megint nulla köze van a barátnőd döntéséhez. Becsszó nem a navigálási képességeimet használom a véleményem megformálásához :)

Eléggé megerősítést vársz, ez talán csak neked nem nyilvánvaló, mert ha nem várnál, nem kaptad volna fel a vizet azon, hogy nem kaptál. Nyilvános fórumon leírtakhoz az emberek hozzá fognak szólni, ez ellen csak úgy védekezhetsz, ha nem írsz.
Ami lejött a hozzászólásaidból tisztán érthetően, az az, hogy a barátnődnek nagyon sokat segítene most, ha lenne jogsija. Ezzel senki nem vitatkozik, gondolom még ő sem. De nincs és a megszerzés már egész más tészta, mint a használat - ebben meg te nem akarsz belátó lenni, de szerencsére ez pont annyira nem a te döntésed, mint mondjuk az enyém innen a névtelen távolból.

Örömhernyó 2020.07.01. 23:58:54

@erol: Egy kétütemű robogó valóban büdös, hangos. De egy négyütemű nem az.

@Almandin: Gyerekekkel vidéken tömegközlekedni elég nagy szopás. Vidék alatt nem vidéki megyeszékhelyeket értek, ahol van tömegközlekedés. Hanem a valódi vidéket. A magyar ember családi autója jellemzően egy kisautó. Suzuki Swift, Skoda Fabia. Ezek tényleg nem luxusautók. Az, hogy ezeknek a fenntartása is áldozatokat követel, az az országról állít ki szegénységi bizonyítványt, hogy az osztrák bérek negyedét, ötödét keresi a magyar ember.
Szerintem aki nem képes fenntartani egy autót húsbavágó áldozatok nélkül, az szegény. Ez nem jelenti, hogy mindenkinek fenn is kell tartania autót. De az, akinek nincs annyi pénze, hogy egy akár használt kisautót fenntartson, az csóró. Nyilván dönthet úgy, hogy neki nem kell autó, mert olyan helyen lakik (Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc), ahol van jó helyi tömegközlekedés, de ha nincs annyi jövedelme, hogy egy járműve lehetne, az egy szegény ember. Nem új és nem luxusautóról beszélek. Erre jelentene megoldást a robogó, simán el tud vele menni bevásárolni, dolgozni két ember és máris nem csak a pár száz méterre lévő munkahelyek jöhetnek szóba.

élhetetlen 2020.07.02. 01:54:23

@Majda: Ne tupírozd túl a dolgot. Annyi írtam az elején, hogy határesetben, ha a férj nem tud vezetni, pl. a beállt dereka miatt, akkor haza tudja hozni a férjével együtt a kocsit. Így az 1-től 10 pontod nem számít. A navigációs készségről meg te írtad. hogy „„ezen a ponton nincs jelentősége, hogy vajon hány másodperccel fog hamarabb szólni a férje abban a hipotetikus helyzetben, hogy be kell kanyarodni valahol”, ami azt jelenti, hogy fogalmad sincs a navigációról, de nem számít.
Na akkor menjünk át lélekkurkászba, mert szerinted ebben jó vagy. Mire is várok megerősítést? Arra, hogy jó lenne egy tartalék jogsi? Miért kéne nekem ehhez megerősítés? A vizet nem azon kaptam fel, hogy nem kaptam megerősítést, hanem azon, hogy egy 60 éves nő már lelassult, nem fog úgy az agya, nem olyanok a reflexei, stb., mert ezeket kaptam válaszul. „Nem vetítesz ki valami rossz élményt véletlenül a saját életedből a barátnődre?”. Volt egy rossz élményem, de ezt nem lehet kivetíteni a barátnőmre, de téged lehet, hogy szórakoztat. Egy falun megyek át szembe fut egy tehén, utána biciklin a gazdája. Én hülye megálltam, mégse egy mozgó kocsival ütközzön a mozgó tehén. A tehén odajött, benézett, aztán két pata a tetőre, és lecsúszott, felkarcolva mindent. Aki mögöttem szintén megállt, az pánik szerűen tolatott, de nem hagyott cserben, visszajött velem a tóig, ahol a gazda hűtötte az üzekedésre kész tehenét. Betétlapot akart adni. Na, erre sérülésre bármelyik biztosító biztosan elfogadja. Igen, a szerviz rajtam röhögött, sőt, a kollégáim is. Bízom benne, hogy megtalálod a spirituális kivetítést bárkire, bármire.

Almandin 2020.07.02. 02:47:45

@Örömhernyó: A robogó valóban jó ötlet. Nekem a nápolyiak jutnak eszembe róla, még az öregasszonyok is azzal járnak bevásárolni. Praktikusabb, mint a bicikli.
Nálunk azonban nem lesz népszerű, mert mint említettem, a középosztály státuszszimbóluma az autó. Nem azzal van a gond, hogy akinek valóban szükséges (munka miatt, vagy olyan helyen él, ahol rossz a tömegközlekedés) vesz magának, hanem azzal a gondolkodásmóddal, hogy lenézett leszel, ha nem veszel autót, vagy nem szerzel jogsit.
Itt van két jó cikk arról, hogy ma már ufónak nézik azokat a középosztálybeli családokat, akik gyerek mellé nem vesznek autót:
www.cukimamik.hu/szulo-szoba/gyerekneveles/item/1834-negy-gyerekkel-auto-nelkul
divany.hu/szuloseg/2017/07/28/ket_gyerekunk_van_es_nulla_autonk_-_megeri/
Ma egyszerűen hozzátartozik a rendes nyárspolgári életvitelhez, hogy legyen autód, a nyárspolgárok nem szeretik, ha valaki kilóg a sorból. Ez hasonló ahhoz, mint hogy bizonyos jövedelmi szinten elvárt, hogy meghatározott márkájú cipőd legyen, meg nem túl régi mobilod, stb.

Örömhernyó 2020.07.02. 09:09:56

@Almandin: Én értelmiségi, kispolgári és részben proli családból származom és a rokonaim is értelmiségiek, orvos, jogász, rendvédelmis, köztisztviselő, egészségügyi dolgozó rokonaim voltak, vannak, sehol nem volt elvárás az autó. Sőt, a legmagasabb pozícióban dolgozó rokonom HÉV-vel és metróval járt dolgozni évtizedekig.
Vidéken más a helyzet, kelet-magyarországi kis falvakban, kisvárosokban el vagy vágva a világtól autó nélkül. Malacorrú VW Passat, zöldségesmerci, kockalada, első generációs Suzuki Swift, melós Opel Astra (F) Caravan. Nem luxusautók, de elengedhetetlenek, hogy munkába tudj járni, ha van beteg rokonod, szüleid, akkor csak autóval tudod kórházba vinni őket. 3-4 különböző korú gyerekkel meg a tömegközlekedés egy rémálom és nem is olcsó.
Az a baj, hogy Magyarországon az emberek autóhoz jutása sokáig korlátozott volt, várólistak voltak, az autó emiatt státuszszimbólum lett. Pedig egy praktikus használati tárgy csupán. Van akinek szüksége van rá, mások meg nem értik minek az autó, hisz van busz, ahol laknak. Eleve Magyarországon sokkal öregebb és kisebb autókat hajtanak, mint máshol a világban, tehát a többségnek nem luxuscikk.
Én autó nélküli családban nőttem fel, számomra egy idegen dolog volt. Ráadásul a megyeszékhelyen, ahol laktunk, nagyon jó volt a tömegközlekedés. Aztán lettek osztálytársaim, ismerőseim, barátaim, akik az isten háta mögött éltek, akkor tudatosult bennem, hogy nem mindenki olyan szerencsés, hogy egy 80-as években épült lakótelepen élhet, amit legalább 4 buszjárat szolgál ki. Ráadásul faterom vasutas volt, mindenhova vonattal mentünk, rokonlátogatóba, nyaralni. Nekem a távolsági busz is egy idegen, kényelmetlen dolog volt, pláne az autó.
Én egyáltalán nem tapasztaltam, hogy at autó elvárás lenne bizonyos társadalmi státusz felett.
Amit viszont tapasztaltam, az az, hogy fiatal férfiaknak mániája, hogy azért nincs nőjük mert nincs autójuk és emiatt nem kellenek a lányoknak. Velük szemben nincsenek érvek, hisz rőgeszméjük, hogy az autó hiánya miatt nincs nőjük. Az ilyen férfiak veszik aztán a 20 éves BMW-ket, import roncs Audikat, mert az biztos vonzza majd a lányokat. Nekem autó nélkül is mindig volt csajom. De volt egy barátnőm, akinek a szülei felkapaszkodott prolik voltak, beseggelték magukat irodába még a szocializmus idején és onnan nem lehetett kirobbantani őket, esti tagozaton szerzett érettségi volt a legmagasabb végzettségük. Náluk láttam egyedül, hogy autómániások. 4 évente menetrendszerűen cserélték az autójukat. De közben se kötelező szervízre, se olajcserére nem hordták. Közben egy vidéki kisvárosban laktak, a munkahelyük ha gyalog nem is, de biciklivel könnyen megközelíthető volt. De hát aki irodában dolgozik, annak autóval kell járni. Fiatal diplomás rokonaim, ismerőseim sokkal normálisabban állnak ehhez, náluk nem szégyen a biciklizés, tömegközlekedés. Egy unokatestvérem van, aki mindig erején felül tartott fenn autót a szülei segítségével, hisz egyke volt, mindent a segge alá toltak. Az autó volt a legkevesebb, lakást is kapott, majd amikor nősült, házat vettek nekik meg nagyobb autót, mert Budapest kertvárosi részén nem lehet ám buszra várni meg biciklizni, főleg gyerekkel.

Azt aláírom, hogy az autó vagy motor jogsi alap kellene hogy legyen középiskolából kikerülve. De hogy járműve legyen valakinek, az a körülményeitől függ. Megéri-e, szükséges-e, megengedheti-e. Az meg, hogy Magyarországon egy használt kisautó fenntartása gondot okozhat egy teljes állásban dolgozó embernek, az az ország szégyene, hogy mindig is az osztrák bérek negyedét fogják fizetni a magyarnak. Ez az általános nincstelenség.

Majda 2020.07.02. 13:17:39

@élhetetlen: Úgy látszik én navigálni nem tudok, te meg kommunikációban vagy kifejezetten gyenge. Gondolom a (volt) barátnődet már azért nem cseszteted tovább, mert nem áll szóba veled, mert nem érdekel téged sem az, hogy mit akar, sem az, hogy biztonságban legyen. Igen, fogadjuk el, hogy vannak a világban emberek, akik szerint a jogosítvány megszerzésének első, egyetlen és legfontosabb szempontja, hogy a férj hogyan fogja őket navigálni. Te. Más a világon nincs, aki ezen lovagolna. Olyan nincs, hogy tartalék jogsi, pont ugyanúgy teljes értékű jogosítvánnyal teljes értékű felelősséggel kellene részt vennie a forgalomban.
Mellesleg a tehén bizonyára jól elnavigált téged, hiszen a navigációban szerzett rossz élményedre csak ezt tudtad válaszolni.

Részemről lezárom a vitát, annak meg nélkülem is utána tudsz nézni, ha a legcsekélyebb mértékben is érdekel, hogy statisztikailag és átlagban mennyit lassulnak a reflexek és tanulási képességek a hatvanas évekre. De az eddigi beszélgetésünk alapján nem fogod venni a fáradtságot, és kezd marha unalmassá válni ez a meddő vitaféle.

Almandin 2020.07.02. 14:16:06

@Örömhernyó: Az a probléma, hogy te összekevered az évtizedekkel ezelőtti állapotokat a maival. Te kábé negyvenes lehetsz. A múlt század végén még általánosabb volt a tömegközlekedés használata, ritkább volt az autótulajdon. A 21. században azonban más a helyzet. Te már elég rég elköltöztél ebből az országból ahhoz, hogy reálisan lásd a mai helyzetet.

élhetetlen 2020.07.02. 17:02:07

@Majda: Azért én még válaszolok. Az, hogy nem látod be, hogy egy letérésnél előre kell szólni, az annyit jelent, hogy nem tudsz navigálni. Ez ilyen egyszerű. „te meg kommunikációban vagy kifejezetten gyenge”. Hogyne, ha te nem tudsz elképzelni egy szituációt, kényszerhelyzetet, annak én vagyok az oka.
„hiszen a navigációban szerzett rossz élményedre csak ezt tudtad válaszolni.”. „Volt egy rossz élményem, de ezt nem lehet kivetíteni a barátnőmre”, írtam, szó nem volt navigációról ebben a szituban, összehordasz hetet-havat. Csak, mint rossz élményt írtam le, autóval egyszer sem ütköztem, azt nem írhattam példának, tehát rossz a szöveged. És nem tudsz elvonatkoztatni, elvont fogalmakat értelmezni. Természetesen nincs olyan, hogy az lenne a jogsin, hogy tartalék jogsi, de sok háztartásban, ahol egy kocsi van és két jogsi, általában a rutinosabb vezet, de ha szükséges, akkor a „tartalék” jogsi tulajdonosa, akár navigációs segítséggel is, de jogosult vezetni, nem kell hazaszállíttatni az egyébként működő autót. Ezt sem lenne nehéz megérteni. Nem tudom, mennyi idős vagy, de, ha fiatal, és mégis csak ennyire telik tőled, akkor, ha követed a statisztikát, akkor 60 éves korodra agyhalott leszel, de szerencsére már nem fogod érzékelni. Ha már túl vagy a 60-on, akkor meg ügyesen követted a statisztikát. Gratulálok.
„Gondolom a (volt) barátnődet már azért nem cseszteted tovább, mert nem áll szóba veled”. A „logikus” következtetésedet, és a spirituális megérzéseidet meg dobhatod a kukába, a barátnőmmel és a családjával több, mint 45 éve jól megvagyunk.

Örömhernyó 2020.07.02. 17:32:25

@Almandin: Igen, ebben igazad van, már rég jártam Magyarországon. Emlékeim régiek. Amikor még ott éltem, az ismerőseim, rokonaim közt alig volt autót státuszszimbólumnak tekintő. Ilyen lányoknál bevágódni akaró fiatal srácok, akik márkás, de öreg autót vettek erőn felül, aztán azok, akiknek a szüleik a segge alá tolták az autót, meg a felkapaszkodottak, akik az autótól remélték, hogy végzettség hiányában is középosztálybelinek nézik őket.
Én bicajoztam, tömegközlekedtem annak idején és a diplomás barátaim is inkább racionálisan álltak ehhez a kérdéshez, akkor kezdődött a bringázás reneszánsza. Sose éreztem a nyomást, hogy kellene autó, mert olyan helyen laktam, tanultam, dolgoztam. Ma már biztos más a helyzet. Ebben igazad lehet, mert te látod közelebbről az otthoni életet.
Huszonévesen emlékszem hétköznapokon munkaidőben a vidéki megyeszékhelyen, ahol éltem, a lakótelepi parkoló tele volt autókkal. Nem luxusautók, Skodák, Suzukik, Opelek. De az embereknek nem volt pénze tankolni, ezért hétközben is ott álltak az autók a házak közt a parkolókban. Budapesti haverom látogatóba jött és ezen nagyon csodálkozott, hogy vidéken ennyire nem volt pénz a meglévő autót tankolni. Vajon ez változott-e?